zaterdag 22 maart 2008

Het einde is er!

Ja mensen het is zover.
Wij voortrajecters zijn aan de laatste spurt begonnen alvorens we terugkeren nar de o zo vertrouwde hogeschool (na wat stage dan).

Die spurt, beter te definiëren als blok, is niet van de minste. In deze, voor velen vakantieweek, is het de bedoeling dat we er een paar honderd bladzijden door jagen om dan in de tweede week (voor velen ook vakantie!) te bewijzen wat er blijven steken is.
Gelukkig zijn er een tweetal proffen die een open boek examen organiseren maar ook dat is niet van de poes. Open boek wil niet per sé zeggen dat alles voor het grijpen ligt. Integendeel, het is het combineren van de leerstof die belangrijk is. De inzichten in de cursus zoals dat in Kortrijk ook wel genoemd wordt.

Hetgeen al achter de rug is, zijn onze presentaties van de biografische interviews. Waarin het duidelijk was waar de studenten lerarenopleiding zaten!
Die hadden namelijk geen blad nodig om hun ding te komen doen vooraan, terwijl de reguliere studenten met hun cumul van moeilijke woorden er niet uit wijs raakte dus wel degelijk een aantal pagina's in de handen hadden. Het viel ook op dat studenten lerarenopleiding er voor kozen om alles op een menselijke manier uit te leggen met slides die leesbaar waren en grafieken die te overzien zijn.
Reguliere studenten daarentegen kiezen er voor om drukke grafieken (lees stambomen) te combineren met ellendig ingewikkelde woorden en zinsconstructies. Duidelijk voorbeeld van pedagogisering? Volgens mij wel, hoe moeilijker je het maakt hoe meer uitleg en hulp je nodig hebt van proffen en dergelijk en hoe nuttiger ze zichzelf voelen.
Och ja we weten nu ook dat onze reguliere studenten niet studeren om te werken (zoals ze zelf zeggen), en dat het bepalen van welbevinden en betrokkenheid in een klas een koud kunstje is. Iets wat je in een uurtje even kan klaren, en waar je zeker geen speciale formulieren voor nodig hebt (volgens hen dan). Ik heb medelijden met hen, hoe moeilijk moet het niet zijn om in de 'echte' wereld te stappen nadat je een aantal jaar vertoefd hebt in de cocon van de universteit!

En wij? Wij doen rustig verder en beseffen heel goed dat het werkveld stilaan dichterbij komt.
Maar, zoals gezegd, eerst de examens en ik denk dat het tijd wordt dat ik me daar weer even op ga concentreren. Er moet namelik nog heel wat 'doorgejaagd' worden. Maar geen paniek, zoals uit de statistieken blijkt, halen de voortrajecters meestal goede scores. Wel te verstaan als we eerst de take home vraag van professor kunnen oplossen.
Weet je wat? Ik laat jullie er van mee genieten en als je een antwoord vindt van een twee tal pagina's, aarzel dan niet om het ons door te sturen.

"Leg uit waarom het thans moeilijk is om de geschiedenis van de psychologie (als gedragswetenschap) te blijven zien in termen van een "progressief-lineair" verhaal. Dit omvat twee delen: 1. geef eerst aan waaruit zo'n progressief-lineair verhaal bestaat; 2. ontwikkel de argumenten op grond waarvan je zo'n verhaal kan problematiseren: wetenschapsintern zowel als wetenschapsextern."

Voila, jullie kunnen wel even verder denk ik. Ik kruip terug achter mijn cursus en zal daar de komende uren ook blijven.
Ik wens jullie alvast een leuke vakantie!
Caroline

Geen opmerkingen: